Del 4: Kan reparationskit få hyresgästen att göra rätt från början?

För en målare är det självklart hur man spacklar i och målar över ett hål på en vägg. För en hyresgäst är det kanske inte lika självklart. I ett försök till att hjälpa hyresgästen att göra rätt från början har Schööns Måleri tillsammans med Flügger Färg tagit fram ett reparationskit som nu testas i Stena Fastigheters lägenheter på Bellevuegården i Malmö.

MÖJLIGHET ATT MINSKA RESURSANVÄNDNINGEN

När en hyresgäst ska flytta ifrån sin lägenhet hos Stena Fastigheter görs en besiktning där fastighetsvärden bedömer vad som behöver åtgärdas för att återställa ytorna innan utflytt. Det är sedan hyresgästens ansvar att genomföra detta på ett fackmannamässigt sätt. Ett andra alternativ är att låta Stena Fastigheter anlita en målare för att utföra arbetet som därefter debiterar hyresgästen för kostnaden av arbetet.

Har man som hyresgäst ingen erfarenhet av ytbehandlingar kan det vara svårt att åstadkomma ett bra resultat och Stena Fastigheter bekräftar att resultatet varierar i de fall de väljer att återställa ytorna på egen hand. I vissa fall måste väggar till och med målas om av till exempel oss på Schööns Måleri för att ytan ska vara i tillfredsställande skick vid inflyttning av nästa hyresgäst. Detta innebär onödiga resursuttag när arbetet görs två gånger. Man kan också tänka sig att hyresgästen har en del färg kvar efter sitt målande som kanske aldrig kommer till användning.

Läs mer: Del 2: Vad är en fräsch och hållbar yta?

Med detta i åtanke ville vi i projektet hitta ett sätt att underlätta för hyresgästen att göra rätt från början. Tillsammans med vår projektpartner Flügger Färg har vi tagit fram ett reparationskit med verktyg, spackel och färg som är anpassat efter den mängd som behövs för att åtgärda borrhål eller andra mindre skador på både slätspacklade väggar och med strukturtapet.

– Blir det en skada på en vägg under boendetiden så kan hyresgästen laga och måla väggen direkt med hjälp av innehållet i reparationskitet. På detta sätt hoppas vi att vi kan förlänga livslängden på väggarna och det tänker vi är en fördel ur både ett underhålls- och hållbarhetsperspektiv och hyresgästen har en lägenhet som håller sig fräsch längre, säger Anette Simonsen, förvaltare på Stena Fastigheter Malmö.

Repartionskitets innehåll och de skriftliga instruktionerna.

Alla testlägenheter i projektet har fått ett reparationskit anpassat efter kulörerna i sin lägenhet som gåva vid inflytt.

INNEHÅLL OCH VIDEOINSTRUKTION

Kitet innehåller en slipdyna, två japanspacklar, spackel på tub, en pensel, en roller med bygel och väggfärg. Till kitet har vi satt ihop skriftliga instruktioner med en steg för steg-guide och några tips längs vägen. Vi har även spelat in en instruktionsvideo som publicerats på Stena Fastigheters hemsida under ”Tips och trix” som är en sida där hyresgästerna kan ta del av korta instruktionsvideor för hur man gör enkla saker i sitt hem. Som att rengöra filter i köksfläkten, sortera sopor eller byta glödlampa i kylskåpet.

Läs mer: Del 3: Hållbar nyproduktion i gammal byggnad

Vi har delat ut reparationskitet till de 11 testlägenheterna som vi renoverat i projektet som en gåva till de som flyttat in. Där har varje kit anpassats efter kulörerna som vi målat i lägenheten. Vi har även delat ut kitet till en pluslägenhet där hyresgästen flyttat ut under projektperioden samt erbjudit befintliga hyresgäster som bor i pluslägenheter att hämta ett gratis kit på fastighetskontoret för att återställa defekter i sin lägenhet även om de inte är på väg att flytta i dagsläget.

Se instruktionsfilmen vi tagit fram tillsammans med Stena Fastigheter.

REPARATIONSKITENS FRAMTID

För att utvärdera reparationskitets användbarhet har vi gjort en digital enkät som vi uppmanat de som använt kitet att fylla i och som tack få biobiljetter. De svar som hitintills kommit in har varit positiva och uppskattat enkelheten i att slippa köpa in allt på egen hand. Flügger Färg är även de positiva och ser potential i att vidareutveckla kitet framöver.

– Det är ingen dum idé alls och jag tror absolut att kitet kan bidra till minskad resursanvändning och ett förlängt underhållsintervall. Det luriga i sammanhanget är däremot att få hyresgästen att utföra en bra reparation med produkterna som tillhandahålls. Även om det kan tyckas simpelt att laga ett hål eller skavanker på ytor i en lägenhet så är det inte så enkelt om man aldrig gjort det tidigare. Det tycker jag man ska ha respekt för. Demonstrationsvideon som spelats in tror jag spelar en helt avgörande roll där, säger Erik Lundquist, Key Account Manager på Flügger Färg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre surfupplevelse. Genom att surfa på denna webbplats godkänner du vår användning av cookies.